ميراحمد ميراحسان در نقد فيلم مهمان مامان معتقد است كه مهرجويي نگاه ويژهاي به مولفه خانه دارد و در همه آثارش اين مولفه مهم تلقي ميشود.
وي در اينباره چنين نوشته است: «در مهمان مامان عناصر شباهت و تميز با دگر آثار مهرجويي وجود دارد. خانه يك مولفه مهم سينماي مهرجويي است. در «گاو» طويله جايي است كه محبوب مشد حسن، گاوش در آنجاست و مورد توجهتر از اتاق اوست. در «پستچي» خانه اربابي رو به نابودي يك زميندار از معماري و فضا كاملا با جهان ذهني او جور است. در آقاي «هالو» بناكردن خانه به دليل وجود زمينخواران دغل ناممكن ميشود. در «دايره مينا» خانه با بيمارستان يكي شده است. در« اجارهنشينها» خانه نماد وطن است كه خود افرادي كه در آن سكني گزيدهاند در حال نابودياش هستند. در «شيرك» خانه در هجوم گرازان است. در «هامون» خانه ديگر محل سكونت نيست بلكه به فضايي خالي و تركشده بدل شده و در زيرزمين خانه قدمي كه تار عنكبوت گرفته خاطرات دفن شدهاند. در «سارا» خانه مفهوم دوگانهاي دارد و محلي در آن است كه مرد از آن بيخبر است و زن شبانه مرواريددوزي ميكند. در «ميكس» اتاق تدوين به خانه تبديل شده و سرانجام خانه در «مهمان مامان» بار ديگر خانه مستاجري و قديمي است ولي پر از صميميت و صفا.»
منبع: نشريه خردنامه همشهري، 1383